Zelf je BMI berekenen

Zelf je BMI berekenen

De afkorting BMI staat voor Body Mass Index. Het BMI is een manier om meer inzicht te krijgen in of een persoon op een gezond gewicht zit of juist richting onder- of overgewicht neigt. De index is vooral gebaseerd op lengte en gewicht. Je kunt het gemakkelijk online uitrekenen of de eenvoudige formule gebruiken die later in dit artikel te vinden is!

 

BMI Categorieën

Het BMI is dus vooral op basis van iemands lengte en gewicht. Ook geslacht en leeftijd spelen een kleine rol bij de berekening. Voor kinderen is het minder betrouwbaar om de normale BMI-waarden te volgen, omdat kinderen nog in de groeifase zijn.

De categorieën voor volwassenen zijn als volgt:

  • Minder dan 18,5: ondergewicht
  • Tussen 18,5 en 25: gezond, normaal gewicht
  • Tussen 25 en 30: overgewicht
  • Meer dan 30: obesitas

 

BMI berekenen formule

Het zelf berekenen van de BMI is eenvoudig te doen met de volgende formule:

Stel, een persoon is 68 kilogram en 1,78 meter lang. De berekening voor die persoon ziet er dan als volgt uit: 68 / (1.78 x 1.78) = 21,5.

Volgens de richtlijnen zou dit betekenen dat deze persoon op een gezond gewicht zit. Maar de BMI zegt lang niet alles over de gezondheid van iemand!

 

Is BMI een goede richtlijn?

Over het algemeen is de BMI een redelijke indicator voor gewicht, vooral bij mensen die ondergewicht of overgewicht hebben is de BMI vaak een goede maatstaaf daarvoor. Toch zitten er ook een aantal grote nadelen aan BMI als meting voor een gezond gewicht:

  • BMI houdt geen rekening met lichaamstypen. Verschillende mensen hebben een verschillende lichaamsbouw. Ook houden sommige mensen meer water vast dan anderen.
  • BMI houdt ook geen rekening met de opbouw van jouw gewicht. Spiermassa weegt bijvoorbeeld ook aardig wat. Iemand met veel spiermassa en weinig vet, kan daardoor ook een relatief hoog BMI hebben, terwijl dit geen overgewicht is.

Je kunt het BMI dus als richtlijn gebruiken, maar kijk je niet blind op dit cijfer. Het is hoe dan ook altijd belangrijk om gezond te eten en voldoende te bewegen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *